Loader
آخرین اخبار طرح جایگزینی خودروهای فرسوده
آخرین اخبار طرح جایگزینی خودروهای فرسوده

آخرین اخبار طرح جایگزینی خودروهای فرسوده

آخرین اخبار طرح جایگزینی خودروهای فرسوده در این صفحه به اطلاع شما عزیزان میرسد و در صورت اعلام اخبار جدید، این صفحه آپدیت میشود.

آخرین اخبار طرح جایگزینی خودروهای فرسوده : وجود گواهی اسقاط برای واردات خودرو

حبیب قیصری، دبیر انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده، اظهار کرد:

برای هر دو دستگاه خودروی وارد شونده، لازم است یک گواهی اسقاط در اختیار داشته باشند.

تعداد زیادی گواهی اسقاط در مراکز اسقاط موجود است و افراد یا شرکت‌های واردکننده می‌توانند در این زمینه به آسودگی اطمینان حاصل کنند.

آخرین اخبار طرح جایگزینی خودروهای فرسوده : اعلام قیمت خودروهای فرسوده

در پاسخ به افزایش ناگهانی قیمت خودروهای دسته‌بندی شده در بازار، محمود مشهدی شریف، رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط، اظهار نمود:

مراکز اسقاط در سراسر کشور، آماده‌اند تا ۴۰ هزار گواهی اسقاط را با قیمت ۳۵ میلیون تومان به تولیدکنندگان و واردکنندگان خودرو تهیه و ارائه نمایند.

قیمت فعلی خودروهای دسته‌بندی شده در بازار، در محدوده ۳۵ تا ۴۲ میلیون تومان قرار دارد و این مبلغ به نوع و کیفیت خودرو بستگی دارد.

قیمت باقیمانده برای لاشه خودروهای اسقاطی حدود ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان است.

بنابراین، جمعاً، یک خودرو دسته‌بندی شده با گواهی اسقاط به ارزش تقریبی ۴۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

آخرین اخبار طرح جایگزینی خودروهای فرسوده : نیازی به خودروهای فرسوده برای واردات نیست.

برای واردات خودرو، لازم نیست از خودروی فرسوده استفاده شود. در چند روز اخیر، شایعاتی مبنی بر اینکه واردات خودرو با اسقاط خودروهای فرسوده انجام می‌شود، در جریان قرار گرفته بود و به همین دلیل خودروهای فرسوده با قیمت‌های بسیار بالا در پلتفرم‌های فروش خودرو آگهی داده می‌شدند.

به عنوان مخالف ادعاهای افرازی بازار، تنها ارائه گواهی اسقاط به منظور واردات خودرو الزامی است.

هزینه هر گواهی اسقاط در نهایت به مبلغ ۳۰ میلیون تومان می‌رسد.

آخرین اخبار طرح جایگزینی خودروهای فرسوده : اسقاط بیش از 17 هزار خودرو فرسوده

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو در مشهدی شریف اعلام کرد:

بر اساس اطلاعات فعلی، برای ورود هر خودروی وارداتی، ضرورت دارد که یک خودروی فرسوده اسقاط شود. درصورت تصویب آیین‌نامه، پرداخت ۵ درصد ارزش خودرو برای شماره‌گذاری خودروی جدید الزامی خواهد بود و ارائه گواهی اسقاط به عنوان یک الزام و اجبار قلمداد خواهد شد.

از آغاز سال ۱۴۰۲ تا پایان مردادماه، تعداد ۱۷ هزار خودرو در کشور اسقاط شده است. بیشتر این اسقاط‌ها به خودروهای سبک اولیه بوده و سپس به خودروهای سنگین دیزلی گسترش یافته است.

اسقاط خودرو چیست؟

با توجه به ماده ۸ قانون حفاظت از هوای پاک که در تاریخ ۲۵ تیر ۱۳۹۶ تصویب شد، تمام اشخاص حقیقی و حقوقی مالک وسایل نقلیه مکلفند پس از رسیدن به سن فرسودگی، وسیله نقلیه خود را از مدار خدمت خارج نمایند. این سن فرسودگی بر اساس نوع وسیله نقلیه شامل خودروهای سواری، سنگین، نیمه سنگین و موتورسیکلت متغیر است. به اجرای این قانون، مراکز مختص به اسقاط خودروهای فرسوده تأسیس شده‌اند تا این خودروها را از دوره خدمت خارج کرده و به تدریج از مدار عملکرد حذف کنند.

اهمیت اسقاط خودروهای فرسوده

اجرای طرح فرسودگی خودروها، یا به عبارت دیگر، طرح اسقاط خودرو، امری اساسی است زیرا بسیاری از شهرهای بزرگ ایران با مشکلات آلودگی هوا مواجه هستند و تردد ناشی از خودروهای فرسوده و موتورسیکلت‌ها به افزایش این آلودگی‌ها منجر می‌شود. خودروهای فرسوده بیش از ۲۰ برابر آلایندگی خودروهای معمولی تولید می‌کنند و فقط با تعلیق تردد آنها امکان مقابله با این مسئله وجود ندارد.

از سوی دیگر، عدم تخصیص سهمیه بنزین و کارت سوخت به خودروهای فرسوده باعث حفظ حق استفاده این خودروها از بنزین آزاد و تردد در شهرها می‌شود. افزایش قیمت بنزین نیز نمی‌تواند به عنوان دلیلی برای حذف خودروهای فرسوده از دسترس مطرح شود.

افزایش پرشتاب خودروها در شهرها به همراه عدم اسقاط خودروهای فرسوده باعث افزایش روزافزون آلودگی هوا در شهرهای بزرگ می‌شود، که این امر تهدید جدی‌ای برای محیط زیست به حساب می‌آید. همچنین، مصرف سوخت بسیار بالای خودروهای فرسوده باعث تلف مقدار زیادی از منابع نفت می‌شود. اسقاط خودروهای فرسوده می‌تواند در زمینه حفظ منابع سوختی، کاهش آلودگی هوا و تأمین مواد اولیه برای صنعت فولاد به نحو قابل توجهی کمک نماید.

آیین‌نامه تعیین سن فرسودگی خودروها

در ماه خرداد سال ۱۴۰۰، هیات وزیران اقدام به تصویب آیین‌نامه‌ای در خصوص تعیین سن فرسودگی خودروها نمود. این آیین‌نامه، با توجه به کاهش ایمنی و افزایش آلایندگی مختلف وسایل نقلیه به مرور زمان، سن فرسودگی را به جای سن فعلی تعیین نمود. بنابراین، خودروهای مشمول موظف به انجام معاینات فنی با فراوانی بیشتری در طول سال می‌باشند.

به موجب این آیین‌نامه، سن مرز فرسودگی برای خودروهای سواری ۱۵ سال معین شده است. پس از گذشت این مدت، خودروها ملزم به انجام معاینات فنی هر شش ماه گردیده و باید به تعداد افزونه مراجعه نمایند.

همچنین، وانت‌های پایه گازسوز و بنزینی، دوگانه سوز و دیزلی نیز به ترتیب با گذشت سن ۱۴ و ۱۳ سال به سن مرز فرسودگی می‌رسند. پس از این تاریخ، باید هر چهار ماه یکبار به مراکز معاینه فنی مراجعه نموده و فرآیند معاینه را انجام دهند.

سن فرسودگی جدید خودروها (۱۴۰۲)

مدیر عامل ستاد معاینه فنی اظهار نمود:

- خودروهای با سن ۱۵ تا ۲۰ سال موظف به انجام معاینات فنی در سال سه بار هستند.

- خودروهای بیش از ۲۰ سال باید سه بار در سال برای اخذ معاینات فنی اقدام نمایند.